ROK 2012 - POHLED Z NAŠÍ GARÁŽE

07.11.2012 06:00

 

Ahojte drazí čtenáři mého webu. Jak jsem slíbil, tak se pokusím napsat článek o tom, co jsem letos zažil na závodech, kterých jsem se zúčastnil. Nejhorší je začít a je jasné, že většina článku bude věnována dvěma šampionátům, které jsem jezdil především. Chci napsat článek, který bude více-méně hodnotící, avšak nehodlám vznášet nějaké závěry. Jsou to čistě moje názory, které tímto dávám veřejně do „placu“. Je na závodech spousta lidí, kteří své názory veřejně nevyjádří, jenom semo tamo něco trousí. Nevím, proč bych se měl řadit do této skupiny a zároveň se hodlám vyjádřit jasně – písemně a tím předejít šuškandě, která je tolik typická pro poslední měsíce/týdny a nikdo (mě nevyjímaje) nemůže říct, že se nějaké té šuškandy nedopustil...

 

Jel jsem v roce 2012 především závody Intercupu a Zedartu. Taktéž jsem se byl jednorázově podívat na MČR RC Rally a CIK-CAK rally.

 

V Intercupu se v zimě před sezónou změnilo vedení, tudíž i kompetence a byly zavedeny nové webovky s nutnou registrací pro přihlašování do závodů. Tento nový systém není horší než ten předešlý, avšak má i po téměř roce fungování stále co zlepšovat. Např. prohlížení fotogalerie bylo v tom starším rozhodně pohodlnější. Co se mé osoby a týmu zcela konkrétně týká, je nepochopitelná absence mého týmu v odkazu týmy. I když to tam kdysi bylo, tak nyní to tam nenacházím. Prostě jsou tam všechny týmy, jenom Doktor Racing chybí (stav 7.11.2012). Proč – nevím... Logo jsem posílal... Asi jsem někomu záměrně a promyšleně ublížil a tohle má být trest. O to víc děkuji všem, co navštěvují mé stránky (až překvapivě často a ve velkém počtu), aby se mrkli, co je nového v zapomenutém a intercupem ignorovaném týmu. Je toho malinko víc, ale řekl bych, že to nemá velký vliv na kvalitu závodů jako takových a o to jde především.

CART - Úvodní podnik jsem nemohl absolvovat a proto ho nebudu hodnotit... Je mi líto, že jsem celou zimu jakože trénoval na kluzkém v tělocvičně a pak se to jaksi nevyplatilo.

GREAT – v mém podání pneu loterie a ne úplně spokojenost s výsledkem

FOREST – takové střídavě oblačno – některé pasáže mi fakt neseděly

SLOVÁCKÁ – no jo ... můj milovaný Kozonínek – pěkná rally – běhavá – jenom houstnoucí atmosféra

MICHELIN – noční trápení a druhý den velké trable s technikou... Ale závody pěkné...

TOUR DE CABIN – bohužel odstoupení po velkém sobotním trápení, avšak pátek byl pěkný. Tady jsem velmi pomáhal, takže soutěž nebudu hodnotit – přiznám zaujatost (na rozdíl od jiných)

JUMP –  nová elektronika - dobré svezení ale technika stávkovala bohužel ...

Z STUDIO – v tento termín se jezdí tradičně do vinic a né na RC...

OBAL PRINT – nový podvozek a obrovský boj s ním ...

TOTAL – druhé pokračování z Fryštáku ... Ale oba závody byly i přes moje technické trápení moc pěkné a těším se zase někdy.

Celkově těch technických problémů bylo až moc, ale za to si můžu sám, protože jsem vlastně stále přecházel a cosi musel ladit a zvykat si na něco nového. Přechod na novou elektroniku byl docela v pohodě a lituju toho, že jsem to tam nedal na brátr, kde jsem se naposledy trápil s pomalým servem. Přechod na X-ray je provázen problémy a nutnou potřebou se učit o technice. Intercup je bezpochyby to nejlepší, co se na Zlínsku jezdí. Má tradici – velmi dobré lokality – materiální zázemí... Má však po odchodu bývalého vedení tolik schopností, elánu-chuti a motivace k dalšímu zlepšování??? Na tuto řečnickou otázku si může zkusit odpovědět každý sám a jaký poměr ANO/NE mu vyjde, je na každém z Vás ctěných čtenářích tohoto článku...

V soutěži ZedArt jsem se ocitl vlastně náhodou. První podnik byl plánovaný jako test na závod Intercupu. Nebudu se zde rozepisovat o průběhu jednotlivých závodů jako v případě Intercupu. Na prvním podniku jsme se dozvěděli dříve v pravidlech neuvedenou skutečnost, že je zde vypsána kategorie „Historik“ a tudíž jsem do ní se svou Lancií byl zařazen. Shodou okolností s R. Hobzou (Lancia), L. Večeřou (Audi) vznikla skupinka historiků bojujících o dílčí i celkový pohár v průběhu celého roku. Po onom prvním závodě jsme se poštengrovali (rozuměj hecovali), že to tam budeme proti sobě jezdit. Odtud jsou i dva moje letošní poháry za výhru na Lukově a na Velikové. Těchto si ceníme jako největších úspěchů v roce 2012 – spolu s celkovým druhým místem v kategorii historik. Bohužel organizátor udělal nečekaně poslední závod na konání veletrhu a tak bylo předem rozhodnuto, že nebudu bojovat až do úplného konce o celkové vítězství – ale gratulace do Španělska. Bohužel se ZedArt jako takový odchyluje od ostatních šampionátů svou určitou benevolencí a laxností k určitým věcem. V historicích pak startují vozy WRC, na soutěžích není dán předem počet RZ a časový harmonogram (ani přibližný kvůli stopkám – viz. níže). Často dochází v průběhu soutěže k prodlevám (to je spojeno s neexistujícím časovým harmonogramem), a proto soutěž ztrácí takový ten šmrnc a správný rytmus. Ne všude a vždy, ale většinou to tak je – bohužel. Tratě jsou v ZedArtu na dobré úrovni – zvláštností jsou puky, za jejichž dotek je soutěžící penalizován. Někdy jsou doteky tak nepatrné, že si je soutěžící musí přiznat sám (děje se to vždy?). Ale je to v pravidlech a já toto pravidlo jako takové nehaním. Je to věcí pořadatele. Stejně jako měření ručně na stopky, což je pro spád soutěže jako takové dost zásadní problém. Z tohoto hlediska nelze stanovit přesný časový harmonogram – přibližný určitě ano. Měření na stopky je taky hodně problematické – každý si dokáže představit, co to obnáší. Myslím, že startovní časy a závěrečná fotobuňka není takový problém ani co se výše investic týče. Atmoška je u Zbyni, jak se tomu familiérně říká, pěkná i když .... na to může mít každý svůj názor. Je důležité napsat, že je tam o polovinu nižší startovné, než na Intercupu, avšak chybí hodně výhod elektronických a počítačových možností (jednodušše dostupných – např. průběžné výsledky). Celkově hodnotím ZedArt jako vhodný pro občasné potestování na pěkných terénech a tratích. Když se zadaří, najedeš cca 10-12 minut, bohužel smutnou vyjímkou je 6 minut ze Sazovic a to za to kilo fakt nestálo! S největší pravděpodobností se ZedArtu jako celého šampionátu v roce 2013 účastnit nebudu, některých zajímavých závodů pro test před soutěží ano...

 

MČR Petra Pavláta jsem jel pouze ve Vyškově. Startovné nejvyšší ze všech čtyř zde hodnocených soutěží činilo 250,- Kč, avšak kvalita za to koupená rozhodně stála za to. Soutěž na luxusním prostoru se zázemím (WC, 220V – bez občerstvení) s krásným uklouzaným povrchem, který převažoval. Přilehlé dvě asfaltové hřiště jako doplněk – taky skvělé. Tratě perfektní – místy dlouhé to jo, ale fakt svezení, kam se asi chci buď v rámci MČR nebo Brna vrátit. On-line výsledky – k dispozici monitor pro soutěžící. Jenom startovní listina „neúčastníků“ mčr nebyla úplně v pořádku a žádost o přeskupení nevyslyšena – moje chyba – mám být rychlejší. Tady se projevila naplno absence upravovaných pneu. Tyto na soutěži byly naprosto nutné. Trať však vyžadovala neustálou pozornost a úpravu (malování vápnem, které rychle mizelo). Toto je spíš víc hodnocení lokality ve Vyškově (99%), než šampionátu. To by chtělo asi více soutěží...

 

CIK CAK závody nejsou rally v tom úplně pravém slova smyslu. Jak píše pořadatel soutěže na svých stránkách, jsou to závody stavěné do okruhu – nikoliv okruhové. Avšak benevolence, kterou jsem viděl co se týče používání karoserií je zbytečná (co jsem četl bude změněno). Závody jsou specifické obutím – je dovoleno pouze pneu slick. Jezdí se cca 6 okruhů, kdy start a cíl je stejný. V místě startu a cíle je umístněna fotobuňka a běží čas. Ten je pak ručně zapisován a průběžně sčítán. Bohužel vzhledem k systému měření času je možné mít pouze jednoho závodníka na trati. To je však kompenzováno tím, že se mohou dít současně obě RZ. Soutěž se jede na dvou RZ, které se střídají, a do každé další se startuje v opačném směru. Je to zcela jednoznačně okruhové závodění, ale neběhá se tolik za autem a překvapivě to má docela spád. Za pár hodin na soutěži jsem odjel cca 18 minut (s dvoukolkou), což za padesátikorunové startovné je výborný poměr cena/výkon. Škoda jen mých technických problémů, ale myslím, že se semo tamo na Cik Caku ukážu i příští rok. Záleží jak potom budu stíhat své další nedělní aktivity co mám od 17ti hodin.

 

Nehodlám dělat žádné tabulky ani pořadí soutěží, protože jenom dvě hodnocení jsou dle mého objektivní z dlouhodobého hlediska. Řekl bych, že ne každý závod musí být perfektní jako ve Fryštáku (OBAL PRINT), ale rád bych jezdil na závody pěkně postavené, v uvolněné atmošce a férově vedené a řízené. Jsem rád, že jsem na závodech poznal některé nové lidi a spousty pěkných míst nejen u nás na Zlínsku.

 

Děkuji za pozornost... Ondris